czwartek, 16 kwietnia 2020

Lista przydatna do szycia, czyli moi ulubieni projektanci!

My, dziewiarki mamy naprawdę dobrze. Ktoś kiedyś założył Ravelry, strona się przyjęła, projektanci się skusili i dzięki temu dziś mamy ogromną bazę wzorów w jednym miejscu! Jest tam niemalże wszystko. Wystarczy wybrać odpowiadające nam parametry (język, rodzaj ubrania, krój, kształt, ścieg, grubość wełny...) i możemy przebierać w tysiącach projektów. 

Gdy w styczniu zeszłego roku zaczęłam szyć, pierwsze co zrobiłam to poszukałam czy istnieje w sieci szyciowy odpowiednik Ravelry. I chociaż da się znaleźć sklepy, które oferują wzory kilkunastu projektantów, to niestety odpowiedź brzmi "nie". Nie istnieje strona dedykowana wykrojom i osobom szyjącym (albo ja na nią nie trafiłam, ale schlebiam sobie zawsze, że jestem naprawdę dobra w googlowaniu:)). Niewtajemniczeni mogą mieć problem ze znalezieniem stron projektantów, a nawet Ci radzący sobie nieźle w internecie niekoniecznie znajdą wszystko to, co warte jest uwagi. Ech, naprawdę brakuje takiej bazy wzorów! 

Jak ja sobie poradziłam i radzę z szukaniem wzorów do szycia? Na początku Ania (ta Ania od szycia:)) podrzuciła mi kilka pomysłów i nakierowała jak samemu mogę prowadzić poszukiwania na Instagramie. Myślę, że to najlepsze miejsce do odkrywania nowych wzorów i projektantów. Nie jest to super łatwe, nie istnieje jeden guzik "szukaj mi wzorów Instagramie!". Niestety trzeba wykorzystywać tagi (#sewingpattern, #imademyclothes" #cokolwiekzwiązanegozszyciem) i przeglądać zdjęcia. Warto sprawdzić jakich tagów używają osoby często szyjące i właśnie w nie klikać. Gdy trafiam na piękną sukienkę albo bluzkę, zaglądam do autora i sprawdzam czy był tak miły by oznaczyć projektanta i podać nazwę wzoru. I już mam! Teraz już wiem co mam googlać! Warto więc obserwować inne szyjące osoby i sklepy z tkaninami, które często publikują ubrania wykonane z ich produktów lub po prostu współpracują z projektantami.
Znając nazwę wzoru czy autora, możecie używając odpowiedniego taga znaleźć tam setki realizacji, co pozwoli Wam ocenić czy wzór faktycznie Wam się podoba i znaleźć inspiracje kolorystyczne (ostrzegam, to jest uzależniające!).

Przez rok udało mi uzbierać całkiem sporo linków do sklepów ze wzorami. Są to niewielkie firmy, które wypuszczają sezonowe kolekcje albo zupełnie niezależni mali projektanci, którzy od czasu do czasu wrzucają coś nowego. I to właśnie dziś znajdziecie w moim poście! Zostałam poproszona o taki post i z przyjemnością dziele się z Wami moją wiedzą. Mam nadzieję, że to ułatwi sprawę i pozwoli odnaleźć wymarzone wzory!

Lista jest naprawdę długa, zawiera wszystkie znane mi osoby i firmy, również te, z których wzorów jeszcze nie szyłam. Jest też bardzo subiektywna, ponieważ na ubrania, które nie są w moim stylu po prostu nie zwracam uwagi :)
Kolejność jest dość losowa, w każdym sklepie jest przynajmniej jeden wzór, który mi się podoba. Dodaję również wybrane zdjęcia (wszystkie pochodzą ze stron autorów), by zobrazować Wam styl każdego z nich. Klikajcie w nazwy, są podlinkowane.


1. Common Stitch. Odkryłam ich niedawno i już zamówiłam len na pierwszą sukienkę. Piękne, minimalistyczne i lekko rustykalne formy z wykorzystaniem mojego ukochanego materiału. Uwielbiam ich!


2. Chalk and Notch. Kobiece i klasyczne kroje. Ja póki co uszyłam z ich wzoru Fringe Dress.


3. Sew Liberated. Spora nuta klimatu boho, ale bez szaleństw. Wygoda, styl i komfort!

4. Sew House Seven. To oni są autorem mojej ulubionej Montavilla Muumuu! I kusi mnie jeszcze jeden ich wzór na sukienkę. Prawie wszystko jest tam niebieskie, więc żeby przekonać się do tych wzorów musiałam zerknąć na Instagram w poszukiwaniu interpretacji :)

5. Closet Case Patterns. Świetne uniwersalne ubrania, dopracowane i dobrze opisane wzory. To autorzy mojej pierwszej kurtki, więc o czymś to świadczy :) Uszyłam też koszule (już prawie dwie) z ich wzoru. Naprawdę polecam!

5. Deer and Doe. Kolejna firma projektująca bardzo codzienne i klasyczne ubrania dla każdego, idąca z duchem czasu, dbająca o detale. Mam kilka pozycji na liście.


7. Afternoon. Prosto, lekko i z klasą!


9. Tessuti Shop. Spory wybór przeróżnych fasonów. Nie mają jednego konkretnego stylu, ale myślę, że większość z tych wzorów jest naprawdę uniwersalna i mogą podobać się sporej grupie osób.


10. Allie Olson. Niewielki wybór wzorów, ale każdy z nich warty uwagi!


11. Grainline studio. Proste, "bezpieczne" formy.


12. Named Clothing. Jest tu odrobina szaleństwa, ale nie powiedziałabym, że nie są to ubrania codzienne. Dobre miejsce by znaleźć  coś użytecznego i nietypowego jednocześnie. Od nich mam swoją Kielo Wrap Dress :)


13. True Bias. 
Kolejni fani prostoty i ponadczasowych form. Autorzy wzoru Ogden Cami, który już cztery razy przewinął się przez moją maszynę.


14. Peppermint. Darmowe, bardzo ładne wzory!



16. By Hand London. Sukienki na różne okazje - można z nich stworzyć kreacje wieczorowe albo codzienne ubrania.


17. Papper Cut Patterns. Oryginalne, kobiece i stylowe. Koniecznie sprawdźcie ten sklep!


18. Friday Pattern Co. Świeże spojrzenie na klasykę. Piękne wykonanie oraz oryginalne kształty i detale.


19. Pauline Alice. Ta kurtka będzie moja!!!


20. Republique du Chiffon. Odrobinę dziewczęcy look.


21. The Assembly Line. Klasa i nowoczesny styl! Chociaż dla mnie odrobinę zbyt poważne na co dzień. 


22. Thread Theory. Spory wybór męskich ubrań (no w końcu!:)) Uszyłam już jedną parę tych szortów. Planuję kolejne.


23. Mimi G Style. Może nie jest to do końca mój styl, ale kilka interpretacji tej sukienki sprawiło, że zaczęłam je rozważać. Czasem wystarczy zmienić kolory, materiał i dodać coś od siebie by zmienić zupełnie styl ubrania!


24. Untitled Thoughts.


25. Cali Faye Collection.



27. Taree Marsh Autorka mojej ostatnie sukienki Sia Dress! Dopiero zaczyna, ale moim zdaniem osiągnie naprawdę spory sukces!


28. Fibre Mood. Spory wybór naprawdę przeróżnych wzorów.

29. Just patterns.Kilka podstawowych, klasycznych ubrań.


30. Fabric Godmother. Sklep, który sprzedaje wzory różnych projektantów. Niewielka baza różnych wzorów.


I kilka sklepików na Etsy: 

31. Anna Allen. Planuję od niej lniane spodnie, które planuję nosić w samolocie czy samochodzie podczas podróży. Źle znoszę długie siedzenie i liczę na to, że lekkie, luźne spodnie na gumce mi w tym pomogą :)
 
32, Tintofmint Patterns. Ta projektantka dopiero od niedawna działa, ale już ma kilka wzorów na sprzedaż! Wzory raczej "wyjściowe", ale nie przesadzone.

33. Jennifer Lauren. Uszyłam ostatnio Hunter Tank z jej wzoru - piękna bluzka!
Sporo tego, prawda? Jeśli coś się tu nie znalazło to możliwe są tylko dwa powody: albo nie trafiło w mój gust, albo jeszcze na to nie trafiłam. Mam nadzieję, że uda Wam się znaleźć coś dla siebie. Przyznam, że taka liczba opcji nie pomaga w podjęciu decyzji :) Planowanie trwa u mnie zazwyczaj dłużej niż samo szycie! 

Wszystkie te sklepy oferują wzoru elektroniczne - do wydruku w domu lub/i do druku w wielkim formacie. Ja preferuję ten drugi. Uprzedzam pytanie - znam Burdę, ale przytłacza mnie ilością wzorów, nie mają jednego konkretnego stylu przez co trochę się u nich gubię i szybko rezygnuję z szukania. Nigdy nie szyłam z ich wzorów. Nie kupuję również gazetek z wykrojami.

Wspomnę jeszcze na koniec o cenie wzorów. Są one droższe niż te dziewiarskie, niekiedy nawet dwukrotnie. I znowu dziewiarki mają lepiej (a projektanci trochę gorzej, ale ciii:)). Z czego to wynika? Nie wiem, ale testując wzór Taree mogłam zobaczyć ile pracy wymaga dopracowanie wykrojów i instrukcji. Naprawdę łatwo o błąd, złe wyliczenie długości, szerokości itp. W przypadku wzorów dziewiarskich możemy po prostu spruć i poprawić, ale wyciętych kawałków już nie skleimy. Wydaje mi się również, że kiedyś ktoś ustalił taką cenę i reszta się dostosowała. Ciężko wycenić pracę swoich rąk, a jest to jeszcze bardziej skomplikowane gdy sprzedaje się elektroniczne produkty.

No to teraz możecie po prostu zapisać wszystko to co Was urzekło w tym poście i pominąć żmudny proces kolekcjonowania linków :)

Ciekawa jestem czy znaliście te strony i czy macie może coś, co może mi (lub innym!) się spodobać. Koniecznie dajcie znać.

Pozdrawiam,
Marzena

24 komentarze:

  1. Nie jestem szyjącą osobą, tzn. oprócz skrócenia czegoś, czy prostego dopasowania, nie podejmuję się szycia. Chciałbym jednak ci podziękować za to, że dzielisz się swoją bazą inspiracji i linków do nich.
    Może kiedyś jak zainwestuję w maszynę, to odważę się szyć swoim córkom, a wtedy będę miała źródło jak znalazł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli coś wiem, to lubię przekazywać to dalej! Sama potrzebowałam tego roku temu i wiem, że to może sporo ułatwić :) Dzięki Bokasiu. Może kiedyś się skusisz na szycie? :)

      Usuń
  2. Ale mnóstwo dobra wszelakiego ! I siedzę i oglądam i oglądam. Parę rzeczy wypatrzyłam. Tylko kto. mi to uszyje????

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dziękuję :-) za wszelkie inspiracje. Ależ ułatwia Pani życie.
    p.s.
    Tym bardziej, że maszyna do szycia w drodze.
    pozdrawiam Edyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli jak tylko paczka zostanie dostarczona to zaczynasz szyć? Super! :) Dopiero zaczynasz czy masz już jakieś doświadczenie?

      Usuń
  4. Super. Dzięki za przewodnik. Od jakiegoś czasu noszę się zamiarem zakupu maszyny. Nie ma na co czekac tylko do dzieła. Dzięki Marzenko
    Pozdrawiam Emilia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak! Do dzieła! Tyle pięknych ubrań czeka by zamieszkać w Twojej szafie :)

      Usuń
  5. Ja też głownie na Insta szperam w poszukiwaniu. Lniane ciuchy mi się śnia po nocach, ale o ile z dzianinami nie mam problemu (poza czasem na szycie) tak samodzielne dostosowanie wykroju na tkaninę do niestandardu figury mnie przerasta. Takie posty jednak dodają kopa do pokonania tego przekonania :) Dzięki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z dzierganiem jest łatwo, bo to znamy - gdy zaczynałam, trochę przeraziło mnie ile muszę się nauczyć i przy okazji ile razy coś zepsuć. Miałam już dwa podejścia do mojego własnego topu i mimo że uszyłam już kurtkę, to z prostą konstrukcją, gdy wykonuję ją samodzielnie, mam duży problem. Może więc spróbuj małymi krokami? Uszyj jakieś "bezpieczne" ubranie, poznaj konstrukcję, zobacz jak działa to i owo i następnym razem zmodyfikuj odrobinę by dopasować to bardziej do siebie?

      Usuń
  6. Tych stron nie znam. Może kiedyś jak będę miała więcej czasu na szycie to skorzystam z nich.
    Do tej pory korzystałam tylko z papavero.pl. Starsze wykroje mają darmowe, nowsze są płatne. Czasem brakuje mi w nich przewodnika jak coś zszyć, ale szyć uczyłam się sama i jestem przyzwyczajona do metody prób i błędów :)
    Pozdrawiam, Lucyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znałam tej strony. Bez instrukcji jak zszyć nie zrobiłabym nic! :) Zaczynałam od zera i każdy, choćby oczywisty, opis kolejnego kroku, był na wagę złota.

      Usuń
  7. Wow!!! Świetne te ubrania. To dokładnie rzeczy, których nie można znaleźć w sklepach. Piękne, ponadczasowe, eleganckie, ale bez zadęcia. Wystarczy zmienić tkaninę, żeby uzyskać coś innego, niepowtarzalnego. Masz świetne oko do pięknych rzeczy.
    Magdalenka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się - takich ubrań ze świecą szukać w sklepach! Można je spotkać w małych butikach, ale i tu trzeba mieć szczęście by trafić na taki, który odzwierciedla nasz gust. Dlatego szycie jest takie genialne!

      Usuń
  8. Oczywiście, że jest taka strona! *^v^*
    https://sewing.patternreview.com
    Opisuje wzory, maszyny do szycia, oferuje naukę szycia na różnych poziomach, forum, wszystko jak na Ravelry. Kiedyś dużo tam przebywałam i nawet dodałam kilka recenzji wykrojów z Burdy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No faktycznie jest! Ale widzę, że nie jest tak kompletne jak Ravelry i chyba rzadko aktualizowane? By hand London ma tam tylko jeden wzór i tylko kilu z tych projektantów z mojego posta się tam znajduje. I właśnie tego mi brakuje (chociaż nigdy nie trafiłam na tę stronę, dzięki za namiary!!!) w szyciowym świecie. Takiej bardzo popularnej strony, gdzie są praktycznie wszyscy. Co nie zmienia faktu, że jest to dobra wiadomość i można znaleźć sporo nowości :) Fajnie, że się tym podzieliłaś.

      Usuń
  9. Super! Dziękuję bardzo za ten zbiór! Część projektantów udało mi się samej odkryć, ale poznałam właśnie kilka nowych perełek! Wróciłam do szycia, a raczej marzeń o szyciu, dzięki Twojej kurtce! Gdy mój chłopak ją zobaczył zaczął namawiać mnie na kupno maszyny i mu się udało.

    Kiedyś korzystałam z papavero, ale przez brak opisów do większości wzorów nigdy nie udało mi się samej niczego dokończyć, zawsze potrzebowałam prosić mamę o pomoc.
    Była też, trochę w stylu raverly, chyba burda online. Była społeczność i wzory "od ludzi", ale chyba już nie działa, bo wszystkie stare odnośniki wyświetlają błąd :(
    Zawsze podziwiałam twórców raverly, ale teraz, gdy błądzę wśród materiałów szyciowych, docieniam ich jeszcze bardziej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie się cieszę, że udało mi się Ciebie (z pewnością większy wpływ miał chłopak!:)) zachęcić do powrotu do szycia :)
      Ja również potrzebuję instrukcji wykonania. Bez tego nie ruszyłabym z miejsca, albo działała w żółwim tempie.

      Ravelry ma tę przewagę, że zrzesza tysiące projektantów i jeszcze więcej dziewiarek. Gdy ktoś projektuje swetry to na 99% jest na Ravelry. To naprawdę prężnie działająca strona, która ciągle się rozwija. Posiada wielką bazę wzorów i każdego dnia ktoś dodaje nowe. Cieszę się, że mam takie miejsce na sprzedaż swoim projektów. Inaczej byłoby na pewno o wiele ciężej.

      Usuń
  10. Ja bardzo polecam książki Agnieszki Tylak: https://papavero.pl/supert-shirt/ oraz https://papavero.pl/books/sukienka-idealna/#, można się z nich nauczyć uszycia dowolnej sukienki czy bluzki na swoje wymiary :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Polecam jeszcze The Avis Seamstress, raczej nie do końca Twój styl, ale może komuś innemu się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak ja Ci dziękuję za tą listę! <3 To może głupie, bo robię na drutach i kupuję mnóstwo wzorów różnych projektantek i projektantów, a z szyciem jakoś nigdy nie przyszło mi do głowy, że są inne źródła wykrojów niż Burda. A właśnie z Burdą mam problem. Z jednej strony dzięki nim naprawdę pokochałam szycie, od kiedy uszyłam sobie wg ich wykroju spodnie dresowe, dokładnie takie jak chciałam, w takim kolorze, jaki mi się podobał, idealnie w moim rozmiarze. Z drugiej większość ich ubrań nie odpowiada mi stylem, więc wyszukiwanie czegoś, co by mi się spodobało, a jednocześnie było na moim poziomie umiejętności zajmuje masę czasu.

    Powiedz proszę, pamiętasz jak Ci się szyło te męskie spodnie z Thread Theory? Czy instrukcje były w miarę jasno napisane, nie było tam bardzo skomplikowanych operacji i manipulacji? Piszesz, ze myślisz o uszyciu kolejnych, wynikałoby z tego, że nie mogło być AŻ tak źle? :D

    Dzięki jeszcze raz za ciekawą i inspirującą listę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej! Cieszę się, że mogłam pomóc :)
      Instrukcje są ok, nie powiedziałabym, że są bardzo szczegółowe i idealne na pierwszy projekt, ale jeśli masz już jakieś doświadczenie to z pewnością dasz radę!
      Pozdrawiam :)

      Usuń

TEN BLOG JEST ZAMKNIĘTY. NIE ODPOWIADAM JUŻ NA ZAMIESZCZANE KOMENTARZE. POZDRAWIAM! :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.